El mes de diecembre ha empeza. - Reisverslag uit Colima, Mexico van Lize Wilderink - WaarBenJij.nu El mes de diecembre ha empeza. - Reisverslag uit Colima, Mexico van Lize Wilderink - WaarBenJij.nu

El mes de diecembre ha empeza.

Door: Lize

Blijf op de hoogte en volg Lize

30 November 2009 | Mexico, Colima

Hala todos! Que onda?

El mes de diecembre ha empeza; de maand december is begonnen en het wordt een rare maand. Dit is mijn laatste maand, waarin ik jarig ben en kerst niet thuis kan vieren. Dat ik mijn verjaardag in Nederland kan overslaan vind ik wel fijn, ik geef niet zoveel om mijn verjaardag. Maar kerst is bij ons thuis altijd heel erg leuk, en stiekem vind ik het toch wel jammer dat ik dat moet missen. Maar kerst vieren in Mexico is natuurlijk ook geen straf ;) Vrijdag vieren we met de vrijwilligers en stagaires sinterklaas. Voor het maken van een gedicht hebben we loodjes getrokken en daarnaast moeten we voor maximaal 100 pesos (5 euro) drie kadeautjes halen. We zitten hier met allemaal Nederlanders en we proberen de Nederlandse gewoontes toch een beetje te volgen. Ik heb vorige week de schoenen van mijn huisgenoten gezet en we hebben pannenkoeken gebakken.

Met kerst hier proberen ze te zorgen dat alle kinderen een onderkomen hebben. Er zijn een aantal kinderen die echt niemand hebben, soms kunnen die dan mee met de vaste werknemers van het tehuis. Het kan gebeuren dat er nog een aantal kinderen over blijven met kerst en dat is natuurlijk verschrikkelijk. Als dat zo is moet de ene helft van ons team de eerste week werken, en de andere helft de tweede week van de kerstvakantie. Stel dat alle kinderen weg zijn, hebben wij ook twee weken vrij. Ik ga inieder geval met Renza weet iets ondernemen. Daar heb ik erg veel zin in, weer wat meer zien van Mexico!

In Mexico is het de gewoonte om in december veel goede dingen te doen. Met als gevolg dat het tehuis hier wordt overstroomd met posadas en uitstapjes. Een posada is een feest met eten, drinken en waarschijnlijk met veel pinatas. We hebben een voorlopige planning gekregen en onze begeleidster heeft ons erop voorbereidt dat het een heel hektische maand is. Het is voor Mexicanen moeilijk om mee te moeten zeggen, als er iemand opbelt dan durven de mensen van het tehuis geen nee te zeggen, ze willen niet ondankbaar overkomen. Dat is heel typisch aan de Mexicaanse cultuur, geen nee durven zeggen. Maar het gevolg daarvan is dat we op dit moment al negen uitstapjes en posadas hebben, en er waarschijnlijk nog meer komen. Tuurlijk zal het ook heel gezellig zijn maar het is beter voor de kids als ze regelmaat hebben.

Dan nu groot nieuws :D Ik heb zaterdag nacht een aardbeving meegemaakt! Ik vind het nu natuurlijk stoer dat ik een aardbeving heb meegemaakt, maar op het moment zelf waren we heel bang. Ik zat met Renza en Hanneke bij ons in de keuken nog wat te drinken. We waren uit eten geweest bij een jongen die we hier hebben leren kennen. Ik was druk aan het praten en op eens houdt Hanneke haar hand in de lucht en we voelen alles trillen. Vlak daarna kwam er een hele harde dreun ,en ik hoorde een geluid dat je in de film ook hoort als er een dinosaurus aankomt. Het is heel bijzonder om te voelen hoe je lichaam op zoiets regeert, je bent gewent dat de grond onder je voeten stevig is. Mijn hele lichaam was direct alert en al mijn zintuigen stonden op scherp. Mijn hart ging tekeer als een gek en een paar minuten later hoorden we de ramen nog een keer trillen, een naschokje. De volgende dag op internet gekeken en toen kwamen we erachter dat het een aarbeving was van vier op de schaal van richter, best heftig dus.

Vorige weekend ben ik met Renza een dagje naar Manzanillo geweest, prachtige zee en strand. We hebben een heel chille dag gehad, mooie foto's gemaakt. Soms als ik alle foto's aan het bekijken ben kan ik bijna zelf niet geloven wat ik hier allemaal meemaak. Het is ongeveer anderhalf uur met de bus naar Manzanillo en dat kost 74 pesos, bijna vier euro. Onvoorstelbaar dat het openbaar vervoer hier zoveel goedkoper is als in Nederland.

Ik kwam er deze week achter dat ik luizen had! Piojos (luizen) zijn een groot probleem hier op het tehuis, de shampo die hier te koop is werkt niet goed. Toch doen we wat we kunnen en ontluizen we de kids een keer per week. Vaak helpt het wel wat, maar als ze dan in het weekend naar huis gaan zitten ze weer helemaal onder als ze terug komen. Ik heb laatst een meisje ontluisd, Christal, en ze had wel 50 luizen! Niet zo gek dus dat ik ze ook had, inmiddels ben ik er weer vanaf. Ik heb de shampo geleend van Ines, onze begeleidster. Ze is ook een Nederlandse en ze had nog luizen shampo uit Nederland. Al mijn kleren, beddengoed en handoeken naar de lavandria. Nieuwe borstel en elastiekjes, en ik moet iedere avond voor de zekerheid een week lang nog gekamd worden. Maar gelukkig de afgelopen twee dagen nada.


Dit weekend waren er helemaal geen kinderen, omdat er vrijdag op het hele tehuis gif gespoten werd. Ook in ons huis is overal gespoten. Dit is tegen de dengue, dat is een mug die voor veel overlast zorgt in Colima. Als deze spiciale mug iemand prikt die dengue heeft en daarna jou prikt kijg je ook dengue. Je hebt twee vormen van dengue, bij de ene vorm krijg je een soort heftige griep met zere botten, spierpijn en hoge koorts. Deze vorm hebben al twee stagaires hier gehad. De andere vorm is een stuk heftiger en kan levensbegreigend zijn. Zijn doen hier op het tehuis veel aan preventie, zo zijn er een half jaar geleden bij de maternal allemaal nieuwe ramen geplaatst en staan er overal spiciale planten.

Verder heb ik vorige week een gesprek gehad met de directrice van het tehuis, Lupita. Voor ik naar Mexico ging heb ik de Ariënsvereniging een brief geschreven. De Ariënsvereniging is een katholieke vereniging in Haaksbergen die geld geeft voor goede doelen. Ik heb ze dus een brief geschreven en uitgelegd wat ik hier in Mexico ging doen. Ze hebben me toen een bedrag van 500 euro toegezegd! Een geweldig bedrag en ik ben er met Lupita goed uitgekomen waar ik het aan ga besteden. Zelf wou ik een tafel kopen voor de studie ruimte, ik wou een deel van het geld gebruiken om de fietsen te laten repareren. En ik wou nog wat geld overhouden voor papier, verf, kwasten, lijm e.d. Ook wil ik graag een aantal vuilnisbakken voor in de gezamelijke ruimtes aanschaffen, want op het hele tehuis is geen prullenbak te vinden. Toen kwam Lupita zelf nog met het voorstel om het geld dat over blijft te gebruiken voor nieuwe bedden. Want er slapen nu een aantal kinderen in veel te kleine bedden, dit vond ik een goed idee. Ik ga de komende weken alles kopen, hoe dat loopt horen jullie nog wel. ;)


Vorige week heb ik een geweldig pakket ontvangen van de Wibra, mijn oud collega's. Ik wil jullie daarvoor nog heel erg bedanken! Echt een geweldige verassing, ook veel prachtige dingen voor de kinderen er in, helemaal geweldig!

Verder iedereen weer heel erg bedankt voor al jullie berichtjes!
Iedereen een fijne sinterklaas, que te divierte.
Hasta pronto y muchos besos.

  • 01 December 2009 - 08:19

    Laura Pots:

    Hey Lize,
    superleuk om je avonturen daar te volgen. Kreeg al voor je wegging de site door dus heb steeds je verhalen gelezen.
    Fijne afwisseling naast voedingen en poepluiers hahaha...
    Fijne decembermaand met alle feesten.
    En volgend jaar kunnen we gaan strijden om ons plekje op de cirkel ;-)
    Nog veel plezier daaro, geniet er van en doe zoveel mogelijk leuke dingen, voor je het weet ben je weer thuis !!
    En blijf vooral schrijven !!
    Groetjes Laura

  • 01 December 2009 - 08:20

    Kim:

    Haiiii !

    Wat een leuk verhaal weer ! Je hebt het er echt tof en dat vind ik heel leuk om te lezen ! :D
    En eindelijk heb je het pakket van ons ontvangen ! Het is zeker wel 3 weken onderweg geweest, gelukkig vind je het leuk !

    Geniet er nog van, je laatste paar weekjes !

    Liefssss

  • 01 December 2009 - 10:05

    Nathalie:

    Wauuuww Lize, Nice verhaal weer! Super tof dat je 't zo leuk hebt. Begin nu toch ook wel een beetje te twijfelen of ik 't zou doen in de 3de. Begint wel te kriebelen zo met jou verhalen en foto's!:D

    Nou, veel plezier nog deze maand met alle leuke dingen die je nog gaat doen!

    Liefs

  • 01 December 2009 - 10:54

    Mlein:

    Hey meis,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen! Mooie foto's heb je weer gemaakt. Vooral die foto van jezelf is super mooi!! Gelukkig heb je het pakket ontvangen!! We waren al bang dat het niet meer aan zou komen, want het is idd zeker wel 3 weken geleden dat we het hebben opgestuurd. Gelukkig nog op tijd voor Sinterklaas. Ik hoop voor je dat de letter nog niet gesmolten is en dat de pepernoten nog hard zijn haha.
    Met kerst zul je het idd miss wel even moeilijk hebben, maar je moet maar denken aan de super tijd die je daar hebt! Die zou je denk ik voor geen goud meer willen missen :D.
    Geniet nog maar even goed van de laatste weekjes, want voor je het weet zit je weer in het koude Nederland...
    Tot snel!!

    Lfs,
    Mlein

  • 01 December 2009 - 12:13

    Pap En Mam:

    Heey meissie,

    nou we zullen blij zijn als we je over 5 weken weer in onze armen kunnen sluiten.Eerst een vulkaan die bijna uitbarst en nu weer een aardbeving,we doen geen oog meer dicht.Verder gaat het zo te lezen super met je(dat weten we gelukkig).Maak je niet te druk over al die posada's, pinata"s en wat al niet meer,geniet ervan en van alle andere leuke dingen die nog op je programma staan.

    Dag lieffie knuf,van ons beidjes.

  • 01 December 2009 - 12:33

    Marleen:

    he meid wat een verhaal weer!!! vond het super leuk dat je ook een gedicht voor ons had gemaakt! die aardbeving wat eng zeg!! spreek je snel!!

  • 01 December 2009 - 15:53

    Herman En Marga:

    HOI Lize,

    Het leventje daar is zeker niet saai te noemen.Veel dingen komen ons bekend voor. Soms schrijnende zaken die je je niet voor kan stellen als je in Nederland woont.Dat het soms een film lijkt waar je in terecht bent gekomen is ook onze ervaring, soms zo onwerkelijk maar ook mooi. Geniet van deze laatste speciale maand het is voorbij voor je het in de gaten hebt.
    Fijne sinterklaas gewenst en succes met het goede doel waar je je nu voor inzet.

    Liefs vanaf Bonaire

  • 01 December 2009 - 18:19

    Trea:

    Hey Liesje ...

    Wat een avonturen!
    Nog een maand en dan zit het er al weer op, wat vliegt de tijd,hé?

    Leuk dat je steeds weer leuke nieuwe foto's plaats, kunnen we elke x weer naar die vrolijke toet van je kijken en zo zien we ook dat je er echt van geniet.

    Een hele fijne sinterklaas!
    liefs Trea

  • 01 December 2009 - 22:29

    Hanneke De Haan:

    Lieve Luizige Liza ;P

    Ja het is inderdaad geweldig dat we dit samen beleven...

    OHHWWWW, GOED BEZUGGG

  • 02 December 2009 - 18:53

    Gerda En Harry :

    Hoy Lize ,

    Gelukkig toch nog even feesten . Wat goed wat je allemaal doet en meemaakt . Het is beslist geen luize leven .
    Veel plezier en geniet er van , groetjes .

  • 03 December 2009 - 19:44

    Jacques:

    He meid,
    klinkt goed allemaal, nou behalve de schok en je luizen. Maar dat gaat wel weer voorbij. Volgens mij lees ik tussnme de regels door dat je het enorm naar je zin hebt, ook al mis je Kerst thuis. Ik wens je een heel leuke verjaardag en sinterklaasfeest en een mooie Kerst.
    Groet!

  • 04 December 2009 - 16:14

    Lize:

    Heey lies,

    Supergaaf, nu kun je nog een keer zeggen dat je een aardbeving hebt mee gemaakt. Goeie. Nog precies een maandje. Dus daar moet je goed gebruik van maken. Doe ik ook;)

    Groeten van dein bruder(niet ruud:P)

  • 06 December 2009 - 11:24

    Loes W. :

    Haa Lize,

    Wist helemaal niet dat je in Mexico zat, hoorde het zo via via en was gelijk nieuwschierig naar jou verhalen...Heel leuk om te lezen, veel herkenbare dingen van toen ik op de kinderopvang in Ecuador zat.
    Geniet er van daar, hier is alles binnen een weekje weer 'normaal':(

    Een hele leuke, gezellige (kerst)tijd en spreek je vast nog wel een keer weer met uitgaan als je terug bent;)

    Hasta luego! Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lize

Op dit moment ben ik in Ierland om daar mijn minor te gaan volgen en het land te leren kennen.

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 45309

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 06 Maart 2014

Lize in Zuidoost Azie!

04 September 2012 - 01 Januari 2013

Lize in Ireland!

28 September 2009 - 04 Januari 2010

Lize in Mexico!

Landen bezocht: